בתקופה זו נפגשים בעלי עסקים עם המייצגים לקראת הכנת הדוחות הכספיים ועריכתם.

מעבר לשאלות הטריוויאליות שלא נשכח לשאול את הרו"ח, כמו כמה הרווחתי? כמה מס שילמתי או אשלם? האם נרשמו כל ההוצאות שאפשר היה לרשום? וכדומה, ישנן כמה נקודות שחשוב לכל בעל עסק לבדוק כדי לוודא שהדברים נעשים כנדרש.

מגמתיות והשוואה  בעסק

מה מצב העסק לעומת שנים קודמות? האם יש גידול ברווח? שיפור במחזורים? ואולי רווח גולמי לעומת שנים קודמות? התשובות לשאלות אלו עשויות להשפיע על החלטותינו באשר לקידום העתידי של העסק.

מקדמות מס הכנסה

במהלך השנה השוטפת משלמים מקדמות. חשוב לוודא שהתשלום אינו גבוה מדי. דוח שנתי שההחזר ממס הכנסה שבו גבוה (בדרך כלל מעל 30,000 ₪) עובר בדיקה ועלול להזמין דיון במס הכנסה.

מקדמות ביטוח לאומי לעצמאים

בניגוד למה שנכתב לעיל בנוגע למקדמות מס הכנסה, לעצמאים כדאי לשלם מקדמות שהן אפילו גבוהות מהנדרש. במקרה של פגיעה חלילה בעבודה, זכאי המבוטח לקבל קצבה לפי המקדמות ששולמו בפועל לפני הפגיעה. עודפי המקדמות יושבו מביטוח לאומי לאחר הגשת הדוח השנתי.

שכירות לעסק

פעם בשנה יש להגיש דוח בגין הוצאות שכירות לעסק. על פי הוראות מס הכנסה ותקנותיו, על השוכר מוטלת האחריות לוודא שיש למשכיר אישור ניכוי במקור בגין דמי שכירות בתוקף. אם אין אישור כזה, יש לנכות 35% מן התשלום ולהעבירם למס הכנסה.

אגב, קיימים סוגים נוספים של ניכויים במקור. חובת הבדיקה שיש פטור מניכוי במקור חלה על המשלמים, ויש לבדוק זאת עם המייצגים.

הוצאות שכר לעובדים

ניהול ספרים

כל עסק צריך לנהל ספרים בהתאם להוראות החלות עליו: חשבוניות מס, קבלות, ספר לקוחות וכו'. חשוב מאוד לוודא שהעסק מנהל ספרים כנדרש, ולא להיות מופתע חלילה במקרה של ביקורת ספרים. יש לוודא זאת מול המייצג.

הפרשות לקופות

הגדלת ההון

יש ליידע את המייצגים על הגדלת נכסים בצורה משמעותית כגון רכישת נכס וקבלת סכומי כסף מקרובים. חשוב לתעד את מקורות המימון ואת דרך השגתם. אחת לכמה שנים נדרש כל נישום להגיש הצהרת הון, ובמקרים של הגדלת ההון נדרשים מסמכים שמסבירים את מקור הכסף.

לסיכום, ערנותם של בעלי עסקים ומעקב אחר הדוחות תעזור להם להבין טוב יותר את העסק, ותייעל את ההתמודדות עם הרשויות במקרים של בירור ובדיקה בעתיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לפגישת היכרות השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם!