דוחות חברה

בס”ד

 

כל חברה בע”מ, ציבורית או פרטית שהתאגדה ורשומה בישראל, חייבת תשלום אגרה שנתית, ולהגיש דו”חות רבעוניים ודו”ח שנתי לרשם החברות. זאת, על פי הוראות סעיפים 140-141 לחוק החברות, התשנ”ט – 1999.

דוח שנתי

על פי חוק החברות מחויבת החברה להגיש את הדו”ח פעם בשנה לא יאוחר מ- 14 ימים ממועד קיומה של האסיפה השנתית בחברה. במידה ולא מתקיימת אסיפה שנתית זו [חב’ פרטית], הדו”ח השנתי יוגש לא יאוחר מ- 14 ימים ממועד הגשת הדו”חות הפיננסים של החברה לבעלי המניות שלה.

חברה לא פעילה, שאיננה עורכת דו”חות כספיים מחויבת גם היא בהגשת דוח שנתי אחת לשנה.

מהן הפעולות להגשת הדו”ח השנתי לרשם החברות?

מטרתו של הדו”ח השנתי לרשם החברות, היא לעדכן את רשם החברות בפרטיה העדכניים של החברה. בין הפרטים בהם מדובר, נכללים מידע על בעלי המניות בחברה, המניות שברשותם, חלוקת מניות לבעלי המניות, הדירקטורים בחברה כיום ועוד.

הפעולות שיש לבצע עבור הגשת הדו”ח והטפסים בהם משתמשים לשם כך, כוללים:

הגשת טופס 5

טופס 5 נקרא גם טופס “מורשה לדווח” והוא טופס מקדים, במסגרת הגשת הדו”ח השנתי לרשם החברות. הטופס כולל בין השאר את פרטי המורשה לדווח (האדם שיהיה חתום על הדו”ח השנתי) וכמובן את פרטי החברה, ח”פ וכו’.

לטופס זה מצורף הדו”ח השנתי, בו מדווחים פרטים נוספים, המציינים האם היה שינוי בכתובת החברה או בכתובת בעלי המניות של החברה, האם חל שינוי באופן אחזקת המניות בחברה, מיהו רואה החשבון של החברה, הפרטים של רואה החשבון ועוד.

בסוף הטופס נדרשת חתימת דירקטור החברה, המצהיר על נכונות הפרטים המופיעים בדו”ח. לחתימת הדירקטור נדרש אימות חתימה, הנעשה על ידי עורך דין או רואה חשבון מטעם החברה. מאמת החתימה למעשה מעיד, שמי שחתם על הדו”ח השנתי הינו מורשה חתימה מטעם החברה על פי מסמכי ההתאגדות שלה.

הגשת הדו”ח השנתי

את הדו”ח השנתי ניתן להגיש בשתי דרכים עיקריות: ידנית ומקוונת.

תשלום אגרה שנתית

כל חברה חייבת לשלם אגרה לרשם החברות, פעם בשנה קלנדרית. ניתן לשלם את האגרה באמצעות בנק הדואר אך לפי רשם החברות אפשר ומומלץ תשלום דרך האינטרנט. עושים זאת באתר הממשלתי המיועד לכך. באתר ניתן לבחור עבור אילו שנים לשלם וכיצד לשלם (בכרטיס אשראי או בהעברה בנקאית). בסיום התהליך מופק אישור תשלום (באתר ניתן גם להפיק מחדש אישור על תשלום ישן).

נכון לשנת 2021, האגרה השנתית לרשם החברות עומדת על סך של 1133 ש”ח עד ל-31.03.2021.
החל מה-01.04.2021 התעריף יעודכן לתעריף הרגיל בסך של 1505 ש”ח..

הימנעו מסנקציות מרשם החברות

לרשם החברות יש את היכולת להטיל סנקציות מסיבות מסוימות, בהתאם להוראות סעיף 362א לחוק החברות.

אם החברה לא מגישה דו”ח שנתי או לא משלמת את האגרה, היא תוגדר כ”חברה מפרה”. במקרה כזה, רשם החברות רשאי שלא לבצע עבורה פעולות כמו רישום שעבודים, שינוי שם או תקנון, משכון לטובת החברה ועוד.

הוא גם רשאי להטיל סנקציות שונות על חברה ועל בעלי המניות שבה , בהן הוצאה לפועל או עיקול, אי מתן אפשרות לפתיחת חברות ועוד.

כמו כן, הוא רשאי להטיל על החברה בגין כל הפרת חוק להטיל סנקציה כספית בגובה 7,340 ש”ח. במידה והחברה לא שילמה סנקציה כספית במועד, רשם החברות רשאי לגבות אותה מדירקטור בחברה.

על מנת להסיר את הרישום של חברה מפרה, מחויבת החברה להגיש את הדו”ח השנתי האחרון ולשלם את האגרה השנתית.

בכדי למנוע מצב כזה, מומלץ להקפיד:

– להגיש דו”ח שנתי מקורי בלבד ולא בצילום או העתק.

– לעבור על הכל מספר פעמים, יש לוודא שכל הפרטים הנדרשים מלאים באופן מלא ומדויק ומעודכנים לשנת הכספים הנוכחית.

– לוודא שיש את כל החתימות שדרושות על הטפסים – הכרחי לצרף את חתימת הדירקטור ואימות החתימה על ידי עורך דין או רואה חשבון מטעם החברה עם ציון מספר הרישיון שלו.

– לשלם את האגרה השנתית.

הגשת דו”ח שנתי לרשם החברות – הגשה באופן מקוון

כיום, ניתן להגיש את הדו”ח השנתי לרשם החברות בצורה מקוונות ובכך לחסוך זמן ואנרגיה. מומלץ לבקש מעורך דין / רו”ח שיבצעו זאת עבורכם מול רשם החברות, על מנת שלא תהיינה טעויות ושלא “תזכו” לסנקציות מיותרות. מי שההגשה המקוונת מדאיגה אותו, בהיבט אבטחת המידע, יכול להיות כיום רגוע. היו אמנם בעבר ניסיונות הונאה דרך מנגנון זה, אבל בתגובה לכך, פיתחה המדינה כלי עזר מיוחדים .כלים אלה נועדו לאבטח באופן ספציפי את השירותים של רשם החברות. הם מסייעים למנוע זיופים ומיועדים עבור דירקטורים ובעלי מניות בחברות. משמעות השימוש בכלים אלה גדולה מאוד, מאחר שפעמים רבות, חברות כלל לא מודעות לכך שמנצלים אותן בדרכים שונות. קחו בחשבון שקל כיום מאוד להתחזות, תודות לאנונימיות שמספקת האינטרנט מחד, יחד עם המידע הרב שזמין דרכה מאידך. ניתן לגנוב מידע כזה ולהשתמש בו לרעה במשך זמן רב, עד שהאדם או החברה מהם “גנבו זהות”, קולטים מה התרחש.